Tiimiimme liittyi hiljattain tuotepäällikkyydestä intohimonsa löytänyt Timo Varis!
Päädyin tietojenkäsittelyalalle samalla tavoin kuin moni xenniaali-ikätoverini; 80-luvun kotimikroaltistus muuttui Mikrobitin Basic-ohjelmistolistausten myötävaikutuksella ensin intohimoksi tietotekniikkaa ja ohjelmointia kohtaan, ja myöhemmin kävi ilmi, että aika moni on tästä valmis maksamaan ihan rahaakin.
Pääsinkin onnekkaasti aloittamaan työelämäni jo opintojen aikana keskellä IT-kuplan hulluja vuosia. Näistä ajoista jäi kerrottavaksi monia sotajuttuja, joita alan sittemmin “aikuistuttua” on hauska muistella ex-kollegoiden kesken. Softaa ei deployattu tuosta vain verkon yli, vaan päivitykset suunniteltiin kuukausia etukäteen ja käytiin puku päällä itse asentamassa asiakkaiden konesaleihin - usein vielä jonkun valvovan silmän alla.
Pääsin aloittamaan työelämäni keskellä IT -kuplan hulluja vuosia. Softaa ei deployattu tuosta vain verkon yli, vaan käytiin puku päällä itse asentamassa asiakkaiden konesaleihin.
Sittemmin olen urani aikana päässyt luomaan nahkani useammin kuin kerran ja useiden kymmenien softaprojektien lisäksi olen tallannut myös hetken yrittäjän polkua. Yrittäjyys merkitsi minulle filosofista siirtymää puhtaasta tunti-tunnista koodailusta kohti arvovetoista tuotehallintaa ja neljän vuoden yritystoiminnan jälkeen sitten siirryinkin täysipäiväiseksi tuotepäälliköksi kiinteistönhallinnan ERPpiä kehittävään Salolaiseen firmaan.
Isojen kokonaisuuksien hallinta niin, että ratkaisu kestää aikaa, on kohtuullisella vaivalla ylläpidettävissä, ja etenkin että se tuottaa arvoa, on osoittautunut omalla kohdallani tähän mennessä mielekkäimmäksi tehtäväksi, jota alalla on tarjota.
Vakanssi oli minulle ammatillinen kultakaivos. Pääsin aitiopaikalta näkemään miten hyvin ketterät menetelmät skaalautuvat usean tiimin työskennellessä eri osakokonaisuuksien parissa. Todistin myös miten tukkoon asti räätälöidyt asiakaskohtaiset installaatiot voidaan määrätietoisella tuotteistamisella saada “koottua takaisin” multitenantiksi ratkaisuksi, joka noudattaa continuous deliveryn parhaita periaatteita ja jossa räätälöintien sijaan ominaisuuksia parametroidaan päälle ja pois.
Pidän ohjelmistoprojekteissa vieläkin kaikkein mieluiten tuoteomistajan hattua. Isojen kokonaisuuksien hallinta niin, että ratkaisu kestää aikaa, on kohtuullisella vaivalla ylläpidettävissä, ja etenkin että se tuottaa arvoa, on osoittautunut omalla kohdallani tähän mennessä mielekkäimmäksi tehtäväksi, jota alalla on ollut tarjota. Tässä mielessä onkin mahtavaa, että Aradolla ensimmäinen tehtäväni on koordinaattorin homma suuren ravintolaketjun kassajärjestelmien parissa.
Kuulin Aradosta ensimmäisen kerran yrityksessä työskentelevältä tutultani, joka hehkutti firman yrittäjämäistä toimintakulttuuria ja johtamisen läpinäkyvyyttä. Mielenkiintoni heräsi, ja kuunneltuani aradolaisten julkaisemia podcasteja ja luettuani blogia tuumin, että olisi varmasti mielenkiintoista työskennellä firmassa jossa overhead on viety minimiin, jokainen voi osallistua päätöksentekoon ja jossa kompensaatio perustuu suoraan itse tekemääsi laskutettavaan työhön. Mielikuva oikeasta etenemissuunnasta vahvistui mutkattoman rekryprosessin myötä ja kun sattumalta loppusyksystä löytyi omaan osaamisprofiiliini sopiva projekti, päädyin ottamaan ratkaisevan askeleen ja lähdin mukaan.
Tuumin että olisi varmasti mielenkiintoista työskennellä firmassa jossa overhead on viety minimiin, jokainen voi osallistua päätöksentekoon ja jossa kompensaatio perustuu suoraan itse tekemääsi laskutettavaan työhön.
Olen ollut roolipelaaja 80-luvun lopusta lähtien, ja meneillään on tavallisesti ainakin pari peliä vaihtelevalla intensiteetillä. Intohimoisena world builderina saan parhaat kicksit itse kirjoittamistani kampanjoista, jonka vuoksi on luonnollista, että olen useimmiten toiminut peleissämme pelinjohtajana.
Muusta vapaa-ajasta ison osan haukkaavat kolme pientä tytärtä harrastuksineen ja kouluineen, ja kun lapset menevät illalla maate, käynnistyy ainakin muutamana iltana viikossa vielä työasema joko jonkin oman projektin tai sitten verkkopelien tiimoilta. Vuonna 2024 olen Steamin mukaan pelaillut lähinnä Baldurs Gate 3:sta, Helldiversia ja Phasmophobiaa. Verkkopelien lisäksi pelaan paljon vanhoja pelejä alkuperäisillä laitteilla; en voi sanoa olevani retrokeräilijä, mutta kaappeihin on kertynyt silti varmasti kymmeniä erilaisia peli- ja tietokoneita pääosin 80-luvulta ja varhaiselta 90-luvulta. Suosikkejani näistä ovat mm. Ultima-sarja, Bubble Bobble, Paradroid, Captive ja ennen kaikkea Amigan Dynablasters sekä Turboraketti 2. Jälkimmäisissä kahdessa vastaanotan kaksintaisteluhaasteen koska tahansa!
Intohimoisena world builderina saan parhaat kicksit itse kirjoittamistani roolipelikampainjoista, jonka vuoksi on luonnollista, että olen useimmiten toiminut peleissämme peljinjohtajana.
Pölyisten sisäharrastusten lisäksi pidän luonnossa liikkumisesta ja heti kun ulkona hiukankin tarkenee, aloitan retkeilykauden – vuoden 2024 merkittävin saavutukseni onkin tämän retkeilykipinän tartuttaminen lapsiini!
Omat projektit ovat viimeiset pari vuotta keskittyneet minimalistisen stackin löytämiseen (tällä hetkellä suosikkini on ehkä Pocketbase bäkkäri + Go bff + HTMX front), sekä isojen kielimallien testailuun erilaisissa teknisissä ja ei-niin-teknisissä ongelmissa. Olen painokkaasti sitä mieltä, että AI on tämän vuosikymmenen suurin disruptio, joka tulee muuttamaan (ei siis vähentämään) työnkuvia useimmilla aloilla. Parasta siis pitää itsensä ajan tasalla ja mieluummin aallonharjalla.
Olen painokkaasti sitä mieltä, että AI on tämän vuosikymmenen suurin disruptio, joka tulee muuttamaan (ei siis vähentämään) työnkuvia useimmilla aloilla.
---
Hienoa saada Timo mukaan tiimiin, tervetuloa!
Jos muiden aradolaisten uratarinat kiinnostavat, jatka seuraavaksi esim. Marno Kulmalan tai Seppo Sinisalon esittelyblogiteksteihin!
Mitä teknologioita ja työvälineitä käytämme Aradolla projekteissamme? Lue Arado State of the Art -kyselymme tulokset ja tiedät!